Wynajem to bardzo szybki i wygodny sposób na skorzystanie z samochodu. Oprócz licznych korzyści wiąże się on także z pewnymi obowiązkami po stronie najemcy. Podczas wynajmu podpisywana jest stosowna umowa, w której zawarte są informacje na temat tego, w jaki sposób należy dbać o wypożyczony pojazd.
Dwie grupy Klientów
Klientów wypożyczalni można podzielić na dwie główne grupy. Pierwszą z nich są osoby, które dbają o wynajęty samochód jak o własny. Po zakończeniu okresu wypożyczenia zwracają auto do wypożyczalni w identycznym stanie, w jakim je odebrali. Niestety istnieje również druga grupa najemców, nie przykładających zbyt dużej uwagi do nie swojej własności. Uważają oni, że skoro płacą za usługę, nie muszą dbać o to, by pojazd wrócił do wypożyczalni w należytym stanie. Nawet w przypadku krótkoterminowego wynajmu auta potrafią oni oddać samochód z widocznymi na goły rzut oka przekroczeniami regulaminu wypożyczalni.
W jakim stanie powinniśmy oddać samochód do wypożyczalni?
Najprościej mówiąc, pojazd zwracany do wypożyczalni powinien znajdować się w dokładnie takim samym stanie, w jakim został z niej odebrany. Należy zadbać przede wszystkim o jego bardzo dobry stan techniczny. Nie zatajaj usterek, których na pierwszy rzut oka nie widać – każdy samochód jest dokładnie sprawdzany przez pracowników wypożyczalni. Auto musi być czyste, a wszystkie jego elementy zewnętrzne i wewnętrzne prezentować się nienagannie – jeśli podczas odbioru pojazdu pracownik zauważy, że wnętrze jest zabłocone, tapicerki dziurawe, a kołpaki połamane lub porysowane, z pewnością to zanotuje, a Ty będziesz musieć za to zapłacić. Najemca powinien zwrócić samochód z dokładnie taką samą ilością paliwa, jaka znajdowała się w baku przy odbiorze pojazdu z wypożyczalni. W przypadku mniejszej ilości należy uiścić odpowiednią opłatę.
Co robić w razie awarii lub wypadku?
Jeśli wypożyczony samochód ulegnie awarii lub będzie uczestnikiem wypadku, sytuacja może wyglądać dwojako. Jeśli do usterki doszło nie z Twojej winy, nie ponosisz oczywiście żadnych kosztów. Możesz nawet domagać się zadośćuczynienia za poniesione szkody. Jeśli to jednak Ty będziesz winowajcą wypadku, musisz liczyć się z koniecznością zwrotu kosztów za naprawę pojazdu.